پیشکسوتان عرصه‌های مختلف مشهد باید در رویداد نشان مشهد الرضا (ع) تجلیل شوند واقعه ۱۰ دیماه مشهد برای تشکیل حکومت اسلامی اتفاق افتاد مراسم بزرگداشت شهدای دهم دی ماه مشهد برگزار شد + ویدئو روز‌های یادآور حماسه‌های مردم مشهد باید در فضای اجتماعی شهر مورد توجه قرار بگیرد «مردمی بودن» موضوع اصلی نشان مشهدالرضا (ع) است | نسل جوان با خلاء الگو‌ها مواجه است مدیر مرکز امور بانوان و خانواده بنیاد کرامت رضوی: نشان مشهدالرضا (ع) تجلیل از خادمان فرهنگ رضوی است حاجی‌بگلو: تصمیم‌گیری درباره تمدید دوره شوراها در انتظار مجلس است | هفت ساله شدن شوراها، در دولت نیز موافقانی دارد مشروح سیاست‌های شورای شهر مشهد در حوزه حمل‌ونقل شهری برگزاری دهمین دوره انتخابات هیئت‌مدیره سازمان نظام مهندسی خراسان رضوی (۶ دی ۱۴۰۳) کاسب قدیمی محله سرشور: ما وسط تاریخ مشهدیم شهردار مشهد مقدس: ۴۵ کلان‌پروژه در‌حال‌اجرا تا پایان دوره ششم مدیریت شهری، به بهره‌برداری می‌رسد + فیلم هر سفر مترو در مشهد ۱۸ هزار تومان هزینه دارد افزایش ۲برابری پلاک‌های فعال خودرو در مشهد طی ۵ سال | کاهش حوادث ترافیکی فاز نخست خط ۳ قطارشهری مشهد تا پایان ۱۴۰۳ به بهره‌برداری می‌رسد توضیحات رئیس شورای شهر مشهد درباره برخی موضوعات مربوط به صحن علنی روز گذشته (۵ دی ۱۴۰۳) هوای کلانشهر مشهد برای ششمین روز پیاپی، آلوده است (۶ دی ۱۴۰۳) نایب‌رئیس کمیسیون عمران شورای شهر مشهد: تغییر کیفیت و ظاهر معابر شهر هدیه ناقابل مدیریت شهری است | ورود ۶۰ ناوگان جدید خط یک قطارشهری از یک‌سال‌ونیم آینده نگاهی به واقعه آتش‌سوزی ندامتگاه مشهد در ۵ دی ماه ۱۳۵۷ | آزادی با شورش زندانیان بند ۲ اجرای طرح آبرسانی، مسیر تردد در یک‌ منطقه از مشهد را به مدت ۵ روز مسدود کرد ظرفیت‌های مشهد، بازتاب‌های بین‌المللی دارد راهکار‌هایی برای کاهش خسارات بلایای طبیعی در شهر‌ها
سرخط خبرها

علت انتقال دستگاه حفاری از خط ۳ به خط ۴ مترو مشهد تشریح شد

  • کد خبر: ۷۰۳۵۷
  • ۲۳ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۰:۵۵
علت انتقال دستگاه حفاری از خط ۳ به خط ۴ مترو مشهد تشریح شد
مدیرعامل شرکت قطارشهری مشهد گفت: درمجموع به ۳ دلیل ضرورت ترافیکی، استفاده از ظرفیت دستگاه حفار و بهره گیری از اوراق مشارکت، حفاری تونل خط ۴  قطارشهری آغاز شد.

به گزارش شهرآرانیوز؛ مدیرعامل شرکت قطارشهری مشهد گفت: درمجموع به ۳ دلیل ضرورت ترافیکی، استفاده از ظرفیت دستگاه حفار و بهره گیری از اوراق مشارکت، حفاری تونل خط ۴  قطارشهری آغاز شد.


کیانوش کیامرز درباره دلایل خروج دستگاه حفار از خط ۳ و آغاز حفاری خط ۴ قبل از پایان حفاری تونل خط ۳،  افزود: یکی از اهداف قطارشهری باتوجه به زیادبودن هزینه‌های ساخت خطوط ریلی، بهره برداری از گام‌های ترافیکی خطوط برای رفع گره‌های ترافیکی هسته‌های اصلی و مرکزی شهر مشهد است.

 

وی با اشاره به اینکه تاکنون ۱۷.۵ کیلومتر از ۲۸.۵ کیلومتر تونل خط ۳ حفاری شده است، تصریح کرد: یکی از اولویت‌های ترافیکی در خط ۳ بهره برداری از ۶ کیلومتر این خط حدفاصل پایانه مسافربری امام رضا (ع) تا میدان‌شهدا در گام نخست است تا بتوانیم هسته مرکزی شهر را پوشش دهیم؛ ضمن اینکه تونل این بخش نیز اجرا شده است.
کیامرز با بیان اینکه در گام دوم خط ۳ مسیر پایانه امام رضا (ع) تا سیدی به بهره برداری می‌رسد که تونل این بخش نیز آماده است، اظهار کرد: گام سوم این خط نیز از میدان‌شهدا تا امامت ۴۹ به بهره برداری می‌رسد که تونل این بخش نیز آماده شده است؛ این درحالی است که برای بهره برداری از این ۳ گام به بیش از ۹ هزارمیلیارد تومان اعتبار نیاز داریم.


وی ادامه داد: برای اینکه گام چهارم را که حدفاصل امامت ۴۹ تا انتهای امیریه است نیز بهره برداری کنیم، باید ۸.۵ کیلومتر تونل حفاری شود؛ اگر قرار باشد این مسیر با دستگاه حفار حفاری شود، دستگاه در ۱.۵ سال این کار را انجام می‌دهد؛ این درحالی است که زمانی می‌توانیم گام چهارم خط ۴ را بهره برداری کنیم که ابتدا ۳ گام اول را با هزینه ۹ هزارمیلیارد تومان به بهره برداری برسانیم.


مدیرعامل قطارشهری مشهد با اشاره به اینکه بررسی کردیم و دیدیم که برای حفر تونل گام چهارم خط ۳ زمان داریم و می‌توانیم آن را با مدیریت اجرا کنیم، خاطرنشان کرد: بنابراین تصمیم گرفته شد حفاری تونل خط ۴ را به طول ۱۶.۵ کیلومتر به ۲ دلیل با دستگاه حفار آغاز کنیم؛ نخست به دلیل اینکه در حفر تونل خط ۴ در بخش‌هایی از جمله میدان امام‌حسین (ع) با آب روبه‌رو هستیم و همچنین به این دلیل که در محدوده حرم مطهر نیز باتوجه به تأسیسات، حفر تونل باید با دستگاه حفار انجام شود؛ درنتیجه این دستگاه را به خط ۴ منتقل کردیم، درحالی که باتوجه به نوع خاک امکان حفر تونل گام چهارم خط ۳ به روش دستی وجود داشت.


وی افزود: با این کار ما می‌توانیم حفاری تونل خط ۴ قطارشهری را در ۲ سال به پایان برسانیم و حتی گام میانی این خط را شامل میدان امام‌حسین (ع)، میدان‌شهدا و مصلی را به خطوط دیگر متصل کنیم، زیرا باتوجه به ضرورت‌های ترافیکی، اگر بتوانیم قبل از گام چهارم خط ۳، گام میانی خط ۴ را بهره برداری کنیم، گره ترافیکی هسته مرکزی شهر از میان می‌رود.
مدیرعامل قطارشهری مشهد اضافه کرد: این درحالی است که تا یک سال دیگر می‌توانیم حدود ۳ کیلومتر از ۸ کیلومتر گام ۴ خط ۳ قطارشهری را حفاری کنیم که تا آن زمان نیز دستگاه حفاری که اکنون درحال حفاری تونل خط ۳ در مسیر شهرک ابوذر است، آزاد می‌شود و می‌توان عملیات باقی مانده تونل گام ۴ خط ۳ را با دستگاه حفار ادامه داد.


کیامرز تصریح کرد: درمجموع تا ۲ سال دیگر حفاری گام ۴ خط ۳ قطارشهری نیز به پایان می‌رسد.
وی با بیان اینکه باتوجه به این شرایط به این نتیجه رسیدیم که برای بهره بردن از نهایت توان دستگاه حفار، این دستگاه را به خط ۴ منتقل کنیم و حفاری تونل خط ۴ را که گام میانی آن ضرورت ترافیکی بیشتری دارد آغاز کنیم، خاطرنشان کرد: در کنار این موضوع، شرایط کشور نیز برای دریافت مجوز‌های لازم برای اجرای خط ۴ با ترک تشریفات مهیا بود که این کار مشهد را در ساخت خطوط قطارشهری جلو می‌اندازد.


وی با اشاره به اینکه در کنار این دلایل باید به این موضوع توجه کنیم که اوراق مشارکت خط ۳ و خط ۴ نیز ازهم جداست، اظهار کرد: دولت برای هر خط بودجه خاص خود را در نظر می‌گیرد؛ بنابراین با آغاز حفاری تونل خط ۴ توانستیم یک بودجه مازاد نیز با انتشار اوراق مشارکت از دولت بگیریم و از این پس دولت باید برای خط ۴ نیز اوراق مشارکت مجزا در نظر بگیرد که این یک امتیاز برای قطارشهری مشهد است.
کیامرز گفت: موضوع قابل توجه دیگر این است که در مجموع در کشور ۴ دستگاه حفار وجود دارد که ۲ دستگاه آن تقریبا خراب است و فقط ۲ دستگاه حفار در مشهد فعال است که با انتقال یکی از آن‌ها به خط ۴، نهایت استفاده را از آن می‌کنیم.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->